Zenuity samarbetar med Ericsson för uppkopplade självkörande bilar

Publicerad 17 april 2018

Zenuity vill göra trafiken säkrare med mjukvara för självkörande bilar. Uppkoppling är en viktig del och därför samarbetar utvecklingsbolaget med Ericsson.

Erik Coelingh, teknisk rådgivare Zenuity.

I april 2017 bildade Volvo Cars och Autoliv gemensamt bolag för att utveckla mjukvara för självkörande bilar. Zenuity omkullkastar den traditionella bilindustrin med ny teknik och affärsmodell.

– Teknikutvecklingen för självkörande bilar går otroligt fort och är mycket mer mjukvaruintensiv än den varit förut. Bilen blir high tech, säger Zenuitys tekniska rådgivare Erik Coelingh.

Banbrytande affärsmodell och teknik

Genom att endast fokusera på mjukvara och använda en affärsmodell där Zenuity står mitt emellan biltillverkare och kund skapar utvecklingsbolaget förutsättningar för snabb utveckling och snabba leveranser.

Zenuitys mjukvara fungerar som en dator i den självkörande bilen som är utrustad med kamera och radar – sensorer som använder deep machine learning för att skaffa sig en omvärldsbild. Zenuity arbetar på flera olika mjukvarukomponenter – system som helt sköter körningen eller som slås på när föraren själv vill.

Samarbetar med Ericsson för uppkoppling

Uppkopplingen är en viktig del i Zenuitys mjukvara. Under hösten 2017 inleddes ett samarbete med Ericsson för att utveckla det aktiva säkerhetssystemet Zenuity Connected Cloud som ska göra det möjligt att dela data – till exempel var en bil befinner sig i förhållande till andra och vägunderlag. En satsning som Zenuity enligt Erik Coelingh än så länge är ganska ensamma om inom bilindustrin.

– Vi definierar om bilindustrin och transportsystemet. Detta sker samtidigt med utvecklingen av artificiell intelligens som vi satsar jättemycket på nu. En satsning som genererar en snabbare utveckling av självkörande bilar, säger han.

Trafiken blir säkrare

I Sverige dör 250–300 personer i trafikolyckor varje år och i USA är siffran så hög som 40 000.

– När man analyserar trafikolyckor är det ofta föraren som gjort något misstag. En självkörande bil blir aldrig distraherad eller berusad. Den kör enligt reglerna och tar inte onödiga risker. Vi människor tar många fler risker, säger Erik Coelingh.

Han menar att självkörande bilar kan göra trafiken säkrare, men att det krävs en teknik som är nästintill perfekt. Det räcker inte att tekniken är lika bra som en mänsklig förare utan den måste vara betydligt bättre, och utmaningen är att inte skapa nya problem. En avgörande del av Zenuitys arbete är därför att vara ute i trafiken, samla data och simulera olika trafikscenarion. Kraschar datorn måste systemet reagera på rätt sätt och i värsta fall köra bilen till ett stopp. Erik Coelingh beskriver en spännande bilbransch där allt håller på att förändras och alla söker framtidens lösning.

– Det är verkligen en fantastisk tid att jobba i bilindustrin just nu, säger han.

Zenuitys närmaste målbilder

  • Nästa generations assisterande mjukvarusystem – som hjälper föraren att hålla hastigheten och undvika kollisioner – beräknas vara klart om två år.
  • Lansering av mjukvara för full automatisk körning planeras till år 2021.